De beste verhalen per kwartaal in 2022:
1e kwartaal Vergeten worden / Eelco Rommes
2e kwartaal De roze olifant / Monique Cunnen
3e kwartaal Geduld / Anita Lodewijks
4e kwartaal Dood is dood / Barbara Joy
De vijf beste verhalen van 2022
Nooit te oud / Monique Cunnen
Kijkers / Anita Lodewijks
Dood is dood /Barbara Joy
Vergeten worden / Eelco Rommes
Bloezemvriendin / Aukje-Tjitske Dieleman-Hovinga
Motivatie LS Literatuurprijs 2022
Door Joanne Dohle
Het eerste wat me opviel bij het ontvangen van de topvijfverhalen was de diversiteit aan verhalen. Zo beoordeelde ik een magisch realistisch verhaal, een verhaalfragment, een anekdote en twee korte verhalen met grote gelaagdheid. Aan de leden van LetterSpinsels geef ik een groot compliment voor hun breed palet aan schrijfcapaciteiten en interes- ses, maar ook voor hun waardering voor de ver- schillende soorten verhalen.
Net als in de voorgaande jaren laat ik mij in de beoordeling van de verhalen niet leiden door mijn persoonlijke smaak. Mijn insteek is om de verhalen zo objectief mogelijk te beoordelen, waarbij de samenhang in een verhaal wel een grote belang- rijke factor speelt bij mijn (eind)beoordeling.
Alle vijf verhalen waren van een hoog niveau (die behaalden natuurlijk niet voor niets de topvijf ) waardoor de schrijvers van deze topvijf allemaal voor mij winnaars zijn! Tja… toch kan er maar één verhaal de LS Literatuurprijs winnen. Je leest hieronder mijn motivatie over mijn keuze van het winnende verhaal.
Bloezemvriendin, het verhaalfragment van Aukje-Tjitske maakte veel indruk op mij. Toch is dat niet het winnende verhaal, omdat een schrijver met een afgerond verhaal meer risico neemt en loopt in het vertellen van het hele verhaal. Ik hoop dan ook dat Aukje- Tjitske de beoordeling van haar fragment ziet als een aanmoediging om het verhaalfragment tot een prachtig verhaal af te ronden. Ik ben er in elk geval benieuwd naar!
Het magisch realistisch verhaal van Monique was niet haar eerste keuze voor de inzending van de topvijfverhalen. Met het bestuur van LetterSpinsels is namelijk besloten om het aanvankelijke verhaal De roze olifant niet te laten meedingen, omdat ik dat verhaal jaren geleden al eens hoog beoordeeld heb. Wel zo eerlijk tegenover de andere schrijvers. Ik vind het alternatief ingezonden verhaal van Monique De theepot en de leeuw een pareltje. Het voer mij mee in de werkelijke wereld en in die van magie. … Met een duidelijke missie in de huidige tijdslijn had dit verhaal hoge ogen gegooid om te winnen.
(Noot van de redactie: Als topvijfwinnaar met meerdere verhalen in de top, heb je de keuze welk LS-verhaal je laat meedingen. Monique koos niet voor haar hoogstgeëindigde verhaal Nooit te oud.)
De anekdote van Barbara was een cadeautje. Haar verhaal Dood is dood voldoet exact aan wat een anekdote moet zijn: een onthullend verhaal over een opmerkelijk voorval dat een karaktereigenschap moet verklaren. In mijn beoordeling scoorde dit verhaal bovenaan de lijst en dan is het wikken en wegen welk verhaal tot het beste van 2022 wordt gekozen. Uiteindelijk gaf een iets hoger leestempo in het winnende verhaal voor mij de doorslag.
Het verhaal van Eelco blinkt uit in originele zeggingskracht en gelaagdheid. Daarnaast vertellen de unieke (en functionele) metaforen veel over de personages. De 14-jarige hoofdpersoon Karlijn spat in haar gedrag, praten en kleding als een puber van het papier af. Haar denkwereld is bijzonder mooi en compact verwoord om zo ‘onopvallend’ aan de lezer de backstory te vertellen. Echter, de denkwereld van Karlijn is vrij volwassen en staat haaks op haar uiterlijk vertoon. Die contradictie in het personage is voor de lezer niet aannemelijk gemaakt, waardoor op dat punt mijn leesbeleving verstoord werd. Met een aanpassing op de hiervoor genoemde contradictie had ook dit verhaal bovenaan mijn beoordelingslijst gestaan.
En dan… het winnende verhaal van 2022: Kijkers van Anita. Het verhaal maakte grote indruk op mij, omdat de hoofdpersoon háár verhaal in een vloeiend tempo aan de lezer vertelt. Dit verhaal kent daarnaast een bijzondere mooie samenhang tussen verschillende aspecten (zoals thema, conflict en motief), waardoor de hoofdpersoon en haar situatie voor mij als lezer bijzonder invoelbaar werd. Mijn verbetersuggesties zouden het verhaal m.i. iets sterker maken, maar die doen geen afbreuk aan de vertelkracht en invoelbaarheid van de hoofdpersoon. Sterker nog; Kijkers staat bol van contrasten waardoor het verhaal niet alleen overal schuurt maar het ook diepgang en rijkheid geeft.
Mijn complimenten, Anita! Van harte gefeliciteerd!